Zdrowe odżywianie – sprawdzone pomysły co jeść na kolację

Każdy z nas powinien zadbać o to, by przed zaśnięciem zjeść zdrowy i lekkostrawny posiłek. Bez względu na to czy się odchudzamy, czy też nie – zdrowa kolacja jest bardzo ważna. Wpływa na jakość naszego snu i sprawia, że jest on efektywny. Dzięki temu, rano wstajemy wypoczęci i gotowi do rozpoczęcia kolejnego dnia. Jeżeli masz problemy z zasypianiem, budzisz się w nocy lub rano czujesz się niewypoczęty – poszukaj przyczyny w Twoim odżywianiu. W dzisiejszym artykule postaram się opisać, jak ważna jest dieta przed zaśnięciem oraz co można zjeść na kolację.

Co można zjeść na kolację?

Wbrew powszechnej opinii, która zakłada, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia – kolacja również ma bezpośredni wpływ na nasze dobre samopoczucie. Powinna być zatem pełnowartościowym posiłkiem i być bogata w składniki odżywcze. Co najlepiej jeść na kolację? Produkty, które zawierają cenne białko, złożone węglowodany, niezbędne dla organizmu kwasy tłuszczowe oraz zestaw witamin i minerałów. Dzięki temu, masz szansę na porządny i efektywny wypoczynek w nocy.

Często wieczorem stajesz przed lodówką i zadajesz sobie pytanie „co mam zjeść na kolację”? Oto kilka skutecznych porad, czego unikać przed zaśnięciem:

  • nie przejadaj się: zbyt duża ilość kalorii na kolację może spowodować niespokojny sen. Jeżeli dostarczysz organizmowi zbyt dużo energii przed zaśnięciem, się z tym nie upora, a to wpłynie na Twój wypoczynek. Rano obudzisz się przemęczony/a i niewyspany/a. Niskokaloryczna kolacja też może być sycąca.
  • nie jedz zaraz przed zaśnięciem: jeżeli zjesz zaraz przed samym zaśnięciem, ryzykujesz obciążeniem narządów wewnętrznych. Będziesz odczuwać dyskomfort i wpłynie to na brak apetytu o poranku. Najpóźniej, jedz na 2-3 godziny przed zaśnięciem (oczywiście jeżeli nie cierpisz na choroby układu pokarmowego, wtedy stosuj się do zaleceń dietetyka).
  • nie jedz zbyt wcześnie: zbyt wczesna kolacja może powodować nagły spadek glukozy we krwi i rozreguluje Twój metabolizm. Ponadto, możesz w środku nocy obudzić się ze ssaniem żołądka i podjadać, co będzie bardzo niezdrowe.
  • postaw na ciepłe kolacje: odważ się na produkty gotowane, pieczone czy duszone z ograniczoną zawartością tłuszczu. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, lub jak zastanawiasz się co jeść na kolację przy diecie.
  • zrezygnuj z produktów ciężkostrawnych: mowa o potrawach smażonych, tłustych i bogatych w cukry proste. Doprowadzi to do problemów z zaśnięciem, dolegliwości żołądkowych i nieprzyjemnych koszmarów.
  • pamiętaj aby dostosować kolację do swoich potrzeb: dokładnie przeanalizuj potrzeby organizmu i weź pod uwagę wszelkie dolegliwości. Jeżeli cierpisz na bezsenność, wybierz produkty z dużą ilością magnezu i nie pij herbaty przed snem.

Co zjeść na kolację na diecie?

Jeżeli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów, Twoja kolacja powinna składać się z warzyw, mięsa, ryb, pieczywa, makaronu pełnoziarnistego, kaszy i ryżu. Jeżeli jesteś na diecie, posiłek spożywany przed zaśnięciem powinien być oczywiście dietetyczny, ale również sycący. Postaw na produkty białkowe, warzywa obrane ze skórki oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Zdrowa i dietetyczna kolacja powinna zawierać nie więcej niż 250 kcal.

Czego unikać? Podobnie jak w przypadku osób, które nie planują zrzucić na wadze – zrezygnuj z tłustych potraw, smażonych i odgrzewanych na tłuszczu. Całkowicie odrzuć dania typu fast food oraz słodkie przekąski. Jeżeli zastanawiasz się co jeść na kolację, żeby nie przytyć, oto lista pomysłów:

  • pieczarki faszerowane soczewicą,
  • risotto z warzywami i kiełkami brokuły,
  • marchewka, cukinia i bakłażan z dzikim ryżem,
  • kasza jaglana z brokułami i papryką,
  • papryki faszerowane kaszą jaglaną, szpinakiem i batatem,
  • zupa z soczewicy,
  • kanapki z pastą ze szpinaku i orzechów nerkowca,
  • kompozycje sałatek warzywnych z serem mozzarella, rybą lub gotowanym mięsem.

Pomysłów na zdrową kolację jest całe mnóstwo, wystarczy zaopatrzyć się w pełnowartościowe produkty w Jawo Kraków i śmiało eksperymentować. Unikaj tłustych i smażonych potraw oraz słodkich przekąsek. Ciesz się zdrowym i spokojnym snem i energią przez cały dzień.

źródło zdjęcia: pixabay.com

Może ci się spodobać również

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.