Zgaga w ciąży – przyczyny i leczenie

Czas ciąży i połogu jest wyjątkowym okresem dla większość kobiet. To też ogromny wysiłek dla organizmu, w którym w tym czasie zachodzi wiele zmian. Część z nich objawia się w niezbyt przyjemny, a nawet uciążliwy dla ciężarnych sposób. Taką przykrą dolegliwością tzw. „stanu błogosławionego” jest zgaga. W ostatni trymestrze (trzech miesiącach) ciąży zgaga pojawia się nawet u ponad 70 procent kobiet.

Co prowadzi do zgagi w ciąży?

Organizm kobiet ciężarnych produkuje duże ilości progesteronu i estrogenów, hormonów koniecznych do prawidłowego rozwoju i przebiegu ciąży. Hormony te powodują także rozluźnienie mięśni m. in. przełyku, przez co niestrawiona treść żołądkowa cofa się,  wywołując nieprzyjemne uczucie palenia i pieczenia w gardle, powszechnie nazywana „zgagą”. Wraz rozwojem ciąży, powiększająca się macica uciska żołądek, przez co dolegliwości nasilają się.

Zgaga  w ciąży – leczenie

W okresie ciąży i karmienia piersią, kobiety nie mogą przyjmować bardzo wielu, powszechnie stosowanych leków, ze względu na ich potencjalnie szkodliwy wpływ na organizm matki
i dziecka. Dobra wiadomość dla ciężarnych, borykających się z nieprzyjemnymi objawami zgagi jest taka, ze istnieją skuteczne leki eliminujący jej objawy, bezpieczne dla kobiet ciężarnych i karmiących. Przykładem jest dostępny bez recepty lek Rennie na zgagę w ciąży, który opiera się na prostej, w pełni naturalnej formule węglanu wapnia i węglanu magnezu. Lek przynosi ulgę już po dwóch minutach od przyjęcia, zobojętniając drażniące dla przełyku kwasy żołądkowe.

Skuteczne sposoby pomocne w walce ze zgagą w ciąży

Ze względu na szereg zmian fizjologicznych zachodzących w organizmie kobiet ciężarnych, zgagi w ciąży nie można czasem uniknąć, ale istnieje szereg skutecznych sposobów pomocnych w radzeniu sobie z tą niekomfortową dolegliwością.

  • Dieta

Kluczowa w zapobieganiu zgagi jest lekkostrawna, nieobciążająca żołądka dieta. Należy unikać dań ciężkich, smażonych, jak i pikantnych.

  • Wolne delektowanie się posiłkiem

Wszelkie pokarmy i napoje należy jeść powoli, unikając połykania dużych kęsów i powietrza.

  • Małe i częste porcje

Wskazane jest kilka małych posiłków: cztery, pięć, zamiast trzech dużych porcji. Ostatni posiłek należy zjeść także, jeśli jest to możliwe, na kilka godzin przez snem. Obfitą kolację należy zastąpić lekką przekąską.

  • Nie kładzenie się po posiłku

Pozycja leżąca sprzyja zgadze, wtedy łatwiej jest przesuwać się niestrawionej treści żołądkowej w górę przełyku. Należy unikać odpoczynku w pozycji leżącej, bezpośrednio po posiłku. Szczególnie w ostatnim trymestrze ciąży warto spać z górną częścią ciała uniesioną na kilku poduszkach, aby zapobiec przemieszczaniu się treści żołądkowej w kierunku gardła.

  • Picie wody

Woda wspomaga procesy trawienne i pomaga w walce ze zgagą.

  • Unikanie kofeiny, cytrusów i napojów gazowanych

Ograniczenie spożywania kawy, owoców i innych pokarmów o kwaśnym smaku i napojów gazowanych bardzo pomaga w walce ze zgagą.

Może ci się spodobać również

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.