Każdy, kto chce być widoczny, musi posiadać jakiś graficzny wyróżnik i nie jest to wyłącznie podyktowane powrotem, tak wyśmiewanych przez krytyków, elementów kultury obrazkowej. Logo dla firmy to swoista wisienka na torcie, bowiem stulecia minione pełne są dowodów na to, jak ważne dla ludzi były symbole, godła, herby i barwy plemienne. Dziś, najmniejszy nawet podmiot gospodarczy, który chce być widoczny na rynku, musi posiadać logo dla firmy.

Od rysunków naskalnych

Z pewnością nie każdy z nas będzie miał kiedykolwiek szanse wejść kiedyś do słynnej francuskiej jaskini Lascaux lub mniej znanej, lecz równie ważnej, jaskini Altamira w północnej Hiszpanii. Ta druga jest o tyle ciekawa, iż nie tylko – podobnie, jak Lascaux – ma na swych ścianach malowidła z okresu kultury magdaleńskiej, czyli z 17-15 tysiąclecia p.n.e., lecz pewnego rodzaju symboliczne wyobrażenia datowane na wiek 35-25 tyś. lat p.n.e. Już bowiem wtedy ludzie chcieli za pomocą znaków graficznych symbolicznie przedstawić to, co było dla nich ważne. Rzecz jasna priorytety się nieco zmieniły – dzisiejsze sygnety i logotypy nie przynoszą nam wiedzy o tym, jakie plemię poluje i zamieszkuje tereny wokół jaskini lub jakiego bóstwa upatruje w upolowanej zwierzynie dana społeczność. Jednakże nowoczesne logo dla firmy nadal jest nośnikiem arcyważnych informacji. Podobnie jak zresztą takie elementy otoczki marketingowej firmy, jak: projekt papieru firmowego, projekt ulotki czy folderu reklamowego.

Identyfikacja wizualna marki, czyli logo dla firmy i logotyp

Zazwyczaj współczesne loga firmowe składają się z dwóch elementów, czyli z: sygnetu i logotypu. Sygnet przybiera najczęściej formę znaku graficznego, abstrakcyjnego, monogramu (pierwsze litery nazwy marki) lub też postaci kojarzonej z głównym produktem. Tymczasem logotyp, to najczęściej ciąg znaków językowych, zawierających litery charakterystyczne dla danego typu pisma. Obydwa te elementy stosowane razem lub osobno, są odpowiedzialne za wkład w budowę marketingowego oddziaływania danej marki lub firmy. Natomiast takowe logo dla firmy, jeśli jest zaprojektowane zgodnie ze sztuką, ma wpływ na intensywność (lub inaczej rzecz ujmując – siłę) rozpoznawalności firmy. Tak więc, zwykły projekt papieru firmowego, nie powinien być pomijany i lekceważony, bo może zaważyć na reputacji marki i dzięki umieszczonemu na nim logo, wpłynąć na decyzję klientów o ponownej współpracy.

Projektowanie logo – branża i zajęcie stare jak świat

Któż z nas nie zna, choćby z pobieżnego widzenia w muzeach, wyobrażenia rycerskiej tarczy herbowej? Z pewnością nie każdy zna się na zawiłościach heraldyki, niemniej intuicyjnie możemy przypuszczać, iż układ herbu rycerskiego ze średniowiecznej Europy podlegał pewnym prawidłom. Konstruowaniem takiego herbu zajmowali się, znający się na rzeczy, specjaliści. Wiedzieli oni, z jakiego środowiska, jakimi cechami rycerskimi wyróżniał się szlachcic i jakie zwierzę, roślina lub przedmiot były umieszczane na tarczach bitewnych przez przodków, członków jego rodu. Z czasem symboli zaczęły używać nie tylko osoby szlachetnie urodzone czy instytucje reprezentujące władze kościelne, lecz także inne instytucje w późnym średniowieczu.

Czy herb-znak rozpoznawczy angielskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej to jeszcze godło w dawnym rozumieniu, czy już logo dla firmy, tyle, że z wieku XVII? Historycy dalej będą się o to spierać. Dla nas jednakże ważnym jest fakt, iż nie powstawały one z przypadku. Podobnie jest w dzisiejszych czasach, gdy nowo tworzone logo dla firmy, nie może abstrahować od sedna działalności firmy. To pierwsza ważna zasada. Kolejna, to umieszczenie sygnetu i logotypu w kontekście konsumenckim. I tak, projektowane przez robimylogo.pl logo dla firmy cateringowej lub kawiarni musi odnosić się (choćby za pomocą symboliki graficznej) do konsumpcyjnej lub usługowej potrzeby, przez owe lokale, zaspokajanej. I kolejna ważna kwestia, nad którą w robimylogo.pl intensywnie pracują, to swoiście rozumiana unikatowość logo dla firmy. Robimylogo.pl zapewnia, iż będzie ono nie tylko estetyczne, wyraźne i proste w odbiorze, ale przede wszystkim wyjątkowe i niepowtarzalne.